Elementy pracy w terapii SI
Rozwój dziecka obejmuje nie tylko aspekty poznawcze i emocjonalne ale także sposób w jaki odbiera i przetwarza bodźce płynące z otoczenia. Różnorakie reakcje na dotyk dźwięk światło czy ruch mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie w domu i w dziale rówieśniczej. Zdolność do integrowania bodźców sensorycznych jest istotnym elementem umożliwiającym wykonywanie codziennych czynności, podejmowanie aktywności edukacyjnych a także budowanie relacji społecznych.
Obserwacja zachowań dziecka w różnych sytuacjach daje możliwość zidentyfikować obszary w których mogą występować trudności w przetwarzaniu bodźców oraz wskazuje kierunki działań mających na celu ich lepsze przededukowanie.
Terapia SI skupia się na wspieraniu dzieci w rozwijaniu zdolności do funkcjonalnego odbierania i przetwarzania bodźców sensorycznych. W jej ramach używa się różne ćwiczenia i aktywności które mają na celu stymulowanie zmysłów oraz kształtowanie kwalifikacji koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej. Ćwiczenia te mogą obejmować manipulowanie przedmiotami, różnorakie formy aktywności ruchowej oraz zadania wymagające koncentracji na bodźcach słuchowych i wzrokowych. Misją takich działań jest obserwacja sposobu reagowania dziecka oraz identyfikowanie obszarów wymagających dodatkowego wsparcia w codziennych sytuacjach.
Poradnia sensoryczna oferuje środowisko w którym możliwe jest prowadzenie systematycznej obserwacji i pracy z dzieckiem w kontekście przetwarzania bodźców. W takim miejscu analizowane są reakcje na różnorakie bodźce, ocenia się poziom integracji sensorycznej i opracowuje strategie wspierające funkcjonowanie dziecka w życiu powszechnym. Interakcja z terapeutą pozwala na dopasowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz monitorowanie postępów w zakresie koordynacji ruchowej, koncentracji i reagowania na sygnały z otoczenia. Ważne jest, ażeby działania te były prowadzone w sposób sprawdzany i obserwowany, ponieważ umożliwia to wyciąganie wniosków dotyczących rozwoju sensorycznego dziecka.
Zrozumienie roli przetwarzania sensorycznego w powszechnym funkcjonowaniu dziecka obejmuje też analizę jego samodzielności w wykonywaniu czynności, interakcji z rówieśnikami i reagowania na zmieniające się warunki otoczenia. Ćwiczenia sensoryczne oraz obserwacje prowadzone w poradni pozwalają na identyfikację sytuacji w których dziecko może doświadczać trudności i poszukiwanie sposobów ich łagodzenia poprzez konwersję otoczenia lub implementację obowiązków. Systematyczne podejście do analizy reakcji sensorycznych daje możliwość lepsze przemyślenie potrzeb dziecka oraz wspieranie jego zdolności do samodzielnego radzenia sobie w różnorakich aspektach życia zwykłego.
Jeśli szukasz więcej informacji to sprawdź tutaj: Poradnia sensoryczna Legionowo.
Informacje na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią porady lekarza.
[Publikacja sponsorowana]